Статьи

Російські ЗМІ забезпечили фальшивої рекламою

  1. Механізм підбору «кодових фраз» за технологією Ігоря Ашманова
  2. «Ті, що йдуть разом» звертаються в МІЕМ

Нещодавно в Рунеті з'явилися матеріали, що компрометують провідні російські і деякі регіональні ЗМІ Нещодавно в Рунеті з'явилися матеріали, що компрометують провідні російські і деякі регіональні ЗМІ. Вони звинувачувалися в публікації пріплаченних статей. Ідею підхопили і розповсюдила молодіжна організація «Ті, що йдуть разом». Чи доводиться тут говорити про дослідження або провокації? Хто стоїть за експериментом? Про це розмірковують представники згаданих видань, організації «Ті, що йдуть разом» і незалежні експерти.

Пару тижнів тому в Рунеті з'явився сайт Центру сприяння розвитку вільної преси . Проект має тільки три розділи: «Про нас» (із загальними словами про цілі організації), «Контакти» (з одним електронною адресою) і «Дослідження». На сайті Центру затверджується, що протягом квітня-травня його співробітники розмістили в дев'яти провідних російських і регіональних ЗМІ замовні статті вартістю від $ 8 до $ 30 тис.

На ресурсі можна побачити публікації газет «Нова газета» , «Московские новости» , «Незалежна газета» , «Газета» , «Московський комсомолець» (рязанський випуск), «Нова газета» (рязанський випуск), «Комсомольська правда» (калінінградський випуск), а також журналів «Комерсант-Гроші» і «Щотижневий журнал» . При накладенні шаблона на текст розміщених на сайті статей можна прочитати одну і ту ж фразу: «Ми публікуємо брехня і замовні матеріали за гроші. За цю статтю ми отримали хх тисяч доларів ». За твердженням Центру, заявлені ціни відповідають сумам, які були заплачені за публікацію цих нотаток.

Дослідження Центру не залишилося непоміченим. Ініціативу підхопила молодіжна організація «Ті, що йдуть разом». У п'ятницю, 18 червня, «Ті, що йдуть» провели прес-конференцію, на якій звинуватили перераховані вище видання в продажності. «Ми вимагаємо визнання факту публікації брехні і пріплаченних матеріалів і публічних вибачень. Вибачень не тільки перед організацією "Ті, що йдуть разом", а й перед усім суспільством, яке змушене судити про що відбуваються в країні процесах по рекомендованим пріплаченним статей, а не з об'єктивних репортажів », - заявив на заході генеральний секретар організації Василь Якеменко.

А в понеділок, 21 червня, «Ті, що йдуть разом» провели акцію, спрямовану проти «фальшівогазетчіков». Протягом першої декади липня організація планує продовжити привертати увагу до проблеми замовних публікацій. «Ми зацікавлені в тому, щоб на місце цих продажних газет або хоча б на місце редакторів і журналістів цих газет прийшли чесні, принципові люди. Ми хочемо, щоб суспільство розчарувалося в тих газетах, які є зараз », - пояснив Василь Якеменко мету своєї акції в інтерв'ю газеті «Известия» .

Самі ЗМІ, проти яких були висунуті звинувачення, ніяк не відреагували на акції «Идущих разом». Але методика проведення «дослідження» зацікавила фахівців.

«Я підозрюю, що такого ж ефекту при удачі та наполегливості (в принципі) можна домогтися щодо безкоштовно, не проплачуючи публікації, а акуратно підбираючи фразу і потім підбираючи статті ... Думаю, сам би я зміг підшукати фразу і три-п'ять статей, де вона "нібито зашифрована", приблизно за день-два, максимум за тиждень », - говорить Ігор Ашманов, глава компанії «Ашманов і партнери» (методику підбору см. докладніше на урізанні - «Механізм підбору" кодових фраз "за технологією Ігоря Ашманова» - прим. ред.).

У свою чергу, «Ті, що йдуть разом» провели свою експертизу і прийшли до висновку, що метод перебору не зміг би дати потрібного ефекту збіги (докладніше див. врізку - «Ті, що йдуть разом» звертаються в МІЕМ - прим. ред.).

Механізм підбору «кодових фраз» за технологією Ігоря Ашманова

а) Підбір фрази. Необхідно взяти слова, досить поширені в мові взагалі і в центральній пресі зокрема. Наприклад, використана в даному випадку фраза: "Ми публікуємо брехня і замовні матеріали за гроші. За цю статтю ми отримали N доларів", - цілком задовольняє цій умові. Дійсно, "Ми", "і", "за", "цю" - службові слова, багаті в будь-якому тексті. "Публікуємо", "брехня", "стаття", "матеріали", "гроші" - у пресі зустрічаються також досить часто. Слова "замовні" і "N доларів" можуть створити проблеми, а точніше - звузити коло пошуку.

б) Робота з базою даних по періодиці ( «Медіалогія» , «Інтегрум» , Інтернет, пр.), Де є 500-700 джерел по Російської Федерації. Необхідно поставити кілька десятків запитів і підібрати тексти, в яких є всі ці слова. Якщо вийде кілька сотень публікацій, то підібрати ті кілька, де дотримано потрібний порядок слів.

в) Якщо не вийшло, злегка міняємо фразу і повертаємося до пункту а).

За словами Ігоря Ашманова, такого роду підбір не вимагає складного програмування. У той же час публікація згаданих статей протягом двох місяців ставить сильне обмеження і говорить на користь версії про замовлення, а не про підбір.

Вислухавши думки сторонніх експертів, «Веб-інформ» звернувся до представників ЗМІ, проти яких були висунуті звинувачення, з проханням розповісти, яким чином в їх видання потрапили згадані на сайті Центру статті.

За словами Іллі Нагібін, редактора розділу «Суспільство» журналу «Коммерсант-Деньги», стаття «Віконце в Європу» була підготовлена ​​кореспондентами видання, в тому числі Олегом Кашин (який не згадано як автор статті). Пряма мова менеджера туристичної фірми «Сервіс-Тур» Олега Камбулова, що містить, серед іншого, «кодову фразу», була отримана ним від колег через "Живий Журнал" у відповідь на прохання дати телефони якихось туристичних агентств або контакти, щоб взяти коментар для статті. Г-н Кашин отримав цю цитату від людини, зареєстрованого в ЖЖ, після чого адресат несподівано зник з Мережі. Як з'ясувалося згодом, турфірма «Сервіс-Тур» дійсно існує в Новгороді. Однак, за словами її директора Тамари Козлової, співробітник з таким ім'ям там ніколи не працював і ніякі коментарі від імені компанії виданню «Коммерсант-Деньги" не давалися.

Після того як інформація про появу в Мережі ресурсу Svobodeslova.net з'явилася в федеральних ЗМІ, в «Грошах» було ініційовано службове розслідування. В результаті Олег Кашин був оштрафований редакцією на суму в $ 250 «за несумлінне виконання своїх обов'язків».

На думку Іллі Нагібін, акція «Идущих разом» є провокацією. «Якщо Ви візьмете інші видання, в яких подібні речі нібито виявлені, то Ви зрозумієте, що вони потрапили туди зовсім різними шляхами, - пояснив він. - Десь ці статті опубліковані на правах реклами, або ж це замітки, написані позаштатними авторами. [Цитати, що містять «кодову фразу»] - це в основному пряма мова якихось [невідомих] персонажів ».

За словами Орхана Джемаль, завідувача відділом політики «Нової газети», статтю «Хрестовим походом на Крішну» приніс до редакції «один з позаштатних і нерегулярних авторів». За заявою останнього, матеріал написав його друг, який вважав за краще поставити під статтею не своє справжнє ім'я, а псевдонім. «Стаття повністю укладалася в лінію газети, вона не викликала жодного нарікання, і ми навіть посварили наших кореспондентів за те, що вони тему упустили», - розповідає пан Джемаль. За його словами, зараз в редакції газети йде службове розслідування, яке поки не завершилося.

«Ті, що йдуть разом» звертаються в МІЕМ

Сумніви в достовірності «дослідження» змусили «Идущих разом» провести перевірку. За твердженням представників організації, вони звернулися в Московський Державний Інститут Електроніки і Математики з проханням провести незалежну експертизу. цікава формулювання поставленого завдання: «Оцінити ймовірність того, що в дев'яти випадково обраних, написаних незалежно один від одного різними авторами російською мовою газетних статтях знайдеться 13 слів, що стоять в одному і тому ж порядку (не обов'язково підряд)».

В результаті доцент кафедри теорії ймовірностей і математичної статистики МІЕМ Протасов А. М. (саме він проводив розрахунки для «Идущих разом») прийшов до висновку, що «якщо кожен день аналізувати 100 раз по 9 статей», то ймовірність такого збігу можлива раз в 2 мільйона 739 тисяч 726 років. Якщо ж така подія все ж сталося - у наявності спеціальний підбір. Однак не потрібно бути доцентом шановного московського вузу, щоб побачити, що сама постановка завдання некоректна. Очевидно, що в разі підбору аналізувалися не кожен 9 статей на предмет збігу певного набору слів, а весь масив ЗМІ. При цьому набір слів не було поставлено жорстко.

«Я не виключаю, що ця акція - добре задумана провокація, яка проводилася не тільки по відношенню до нашої газети, такі акції проводилися і раніше ... Можливо, вона навіть фінансувалася, але якщо це і так, то принаймні гроші, пущені на цю провокацію, були вкрадені на тих етапах, коли цим займалися або "ті, що йдуть разом", або хтось ще. До нас вони не дійшли, - коментує пан Джемаль - Що стосується самої статті, ми переглянули її ще раз. Вона по суті своїй не викликає у нас ніяких заперечень і зараз. Під кожним словом цієї статті ми готові підписатися. Єдино, якби нам за неї заплатили, було б непогано, тому що в даному випадку ми б і грошей заробили, і душею НЕ покривили ».

Олександр Панов, завідувач відділом мистецтва «Щотижневого журналу», повідомив, що стаття «Ті, що йдуть попереду паровоза» проходила через головного редактора, Михайла Бергера, який і уповноважений давати коментарі. «Стаття надійшла до нас в редакцію. Вона була написана про події, які нас цікавили, тому ми з легким серцем, ні хвилини не сумніваючись, її надрукували, оскільки добре знаємо цю організацію ( "Ті, що йдуть разом" - прим. Ред.), Її прагнення і інтереси ». За словами пана Бергера, стаття надійшла від постійного позаштатного автора. Службове розслідування поки не закінчено.

Марія Петроченко, менеджер рекламного відділу газети «Газета», повідомила, що стаття «Чого навчить історія?» проходила через її підрозділ як рекламна і була замовлена ​​юридичною особою. Цей матеріал, як і інші рекламні статті в «Газеті», був стилістично виділено.

У Калінінградську «Комсомолку» стаття «Понад усе - правда» також потрапила через відділ реклами. За словами Олени Баранової, директора з реклами цього видання, матеріал був надрукований в рубриці «Відкрита трибуна», як це обумовлено в вихідних даних газети як комерційна. «У нас є комерційний договір з приватною особою [, що побажали розмітити статтю], - розповіла пані Баранова" Веб-інформу ". - І якщо комусь цікаво, ми його можемо показати ».

Варто відзначити, що ціни на публікації, зазначені Центром сприяння розвитку вільної преси, навряд чи можна назвати реальними, навіть з дуже великою натяжкою. Офіційні прайс-листи регіональних газет вимірюють вартість розміщення матеріалів «на правах реклами» зовсім не тисячами доларів. «Одна [рекламна] смуга в нашій газеті коштує 14 тис. Рублів», - продовжує пані Баранова. «Сума [, яку заплатили за публікацію, зазначену на Svobodeslova.net,] набагато менше, ніж $ 8 тис.».

Роман Сивцов, начальник відділу спецпроектів рязанського бюро «Нової газети», що опублікувала ту ж саму статтю , Але під іншою назвою і іншим авторством, повідомив «Веб-інформу» про те, що матеріал також надійшов від одного з позаштатних авторів і був узятий для того, «щоб" заткнути "дірку, і тому, що по нашій темі». «Швидше за все, були люди, які знали, що автор у нас друкується. Сунули йому матеріал, дали якусь денежку, сказали: "На, відправ". Розберемося з товаришем, тому що так підставляти не треба », - коментує пан Сивцов.

У Рязанському випуску «Московського комсомольця» «Веб-інформу» неофіційно відповіли, що стаття була розміщена в газеті через проплачених підставних осіб «йдуть разом». Офіційні ж коментарі з цього приводу так і не надійшли.

Головний редактор «Независимой газети» Тетяна Кошкарева відмовилася давати інтерв'ю з приводу згаданої Центром публікації . А з керівництвом «Московских новостей» журналісту «Веб-інформу» зв'язатися не вдалося.

Але і без цих коментарів ясно, що ситуація далеко не так однозначна, як це намагаються показати «Ті, що йдуть разом».

Якщо звернутися до текстів статей, то ми виявимо, що практично скрізь «кодова фраза» - частина прямої мови. При цьому на ділі мова йде не про дев'ять різних текстах, а про шести. Три статті дублюються, хоча і під іменами інших авторів і іншими назвами. Ще одна характерна особливість - в одній з таких публікацій «кодову фразу» містить цитата Василя Якеменко, лідера «Идущих разом». Сам пан Якеменко стверджує, що слів цих не говорив. На питання про те, чому «Ті, що йдуть разом» не звернули увагу на цей факт в квітні, коли статті з цитатами генерального секретаря їхньої організації вийшли в світ, прес-секретар «Идущих разом» Костянтин Лебедєв відповів, що не відстежив ці публікації, тим більше що тон газет щодо «Идущих разом» до цього не має.

Цікавий і той факт, що якщо окреслити коло «замовників», то серед них чітко видно три групи: противники «Идущих разом», «кришнаїти» і прихильники Ірини Хакамади. Цікаво й те, що статті в підтримку пані Хакамади мають одна характерна відмінність в словах експертів. У статті «Погляд через поствиборне плече» (рязанський випуск «Нової газети») якийсь С. І. Бєлоконєв каже: «За цю статтю заплатили ви, а за ту - Невзлін, і в цій ситуації матеріали повинні бути максимально переконливими». А у варіанті коментарів А. І. Федорівського для калінінградського випуску «Комсомольської правди» (стаття «Понад усе - правда») фігурує вже Борис Березовський.

Ще однією загадкою залишається сам Центр сприяння розвитку вільної преси, який, за оцінками експертів, витратив на експеримент близько $ 100 тис. Адреса електронної пошти цієї структури (єдина контактна інформація, зазначена на сайті) не працює - протягом півтора тижнів «Веб-інформ» не отримав відповіді на лист. «Ті, що йдуть разом» також стверджують, що ніколи не бачили представників Центру. «Може бути, це (це" дослідження "- прим. Ред.) Якісь конкурентні розбірки. І вони бояться, що їх впізнають і приймуть відповідні заходи по їх нейтралізації. Мені незрозуміло, чому вони ховаються », - коментує Костянтин Лебедєв.

Втім, сам факт існування реального Центру стоїть під питанням. Так, Володимир Прібиловський, президент інформаційно-дослідного центру «Панорама» , Вважає, що акція Центру цілком в дусі «Идущих разом». «У список" продажних "ЗМІ потрапили всі опозиційні видання, тому що" Нова газета "," Щотижневий журнал "," Независимая газета ", власне кажучи, [це ті,] хто дозволяє собі критику влади. А взагалі, швидше за все, це якась група політтехнологів з не надто солідної фірми вирішила підзаробити і зуміла "втюхати" кому-то, наприклад Адміністрації Президента, що непогано б скомпрометувати [ці ЗМІ], і взяла на це невеликий заказик. Ефективність всієї цієї справи близька до нуля, але основний принцип російських політтехнологів - головне не перемога, а участь у витратах клієнта. Найбагатший клієнт у нас - держава. Його і треба розколоти на витрати. Але це тільки припущення », - каже пан Прібиловський.

Чи доводиться тут говорити про дослідження або провокації?
Хто стоїть за експериментом?

Новости

Как создать фото из видео
Кризис заставляет искать дополнительные источники дохода. Одним из таких источников может стать торговля на валютном рынке Форекс. Но чтобы не потерять свои деньги необходимо работать с надежным брокером.

Как оформить группу в вконтакте видео
Дано хотел свой магазин в вк, но не знал с чего начать его делать. Так как хотелось не банальный магазин с кучей ссылок и фото, а красиво оформленный. С меню, с аватаркой. После просмотра видео создал

Как оформить диск малыш от рождения до года из фото и видео
Оформить диск "Малыш от рождения до года" из фото и видео можно совершенно разными способами! Кто-то для достижения данной цели идет на шоу-таланты, кто-то пользуется услугами профессионалов, а кто-то

Как создать видео без программ
Реклама - это один из видов деятельности, который помогает людям продвигать свои товары или услуги. Одним из таких видов рекламы является - раздача листовок или более современное название "флаеров". Раздача

Финансовые новости мира
Вернуться в раздел Профессия экономист Экономисты востребованы в компаниях, где требуется контролировать расходы, правильно рассчитывать средства, где необходим постоянный анализ экономической деятельности

Транспортное средство закон
Пункт 1.5. ПДД гласит: «Участники дорожного движения должны действовать таким образом, чтобы не создавать опасности для движения и не причинять вреда», а в пункте 1.2. указано: «Участник дорожного движения»

Квест кімната дніпро
Законопроект о запрете посещения квестов детьми младше 14 лет прокомментировал один из самых популярных в России квест-агрегаторов. Поправки в городской закон о мерах по предупреждению причинения вреда

Труба в изоляции Valsir Pexal
На сегодняшний день имеется масса самых разных отделочных материалов, которые можно использовать, как внутри, так и снаружи помещения в качестве декоративного элемента, однако большинство из них имеет

Роллы
От того, как и чем мы питаемся зависит очень многое. Это и самочувствие и внешность и общее состояние здоровья. Несмотря на широкое предложение, вопросы правильного и вкусного питания стоят очень остро.

Дешевая доставка суши
Суши можно не только запивать, но и заедать: хорошо с суши сочетаются тэмпура (обжаренные в специальном кляре ломтики овощей, грибы или морепродукты), а также мисо-суп (суп, заправленный бобовой пастой).